Transgender Netwerk Nederland (TNN) en Transvisie lanceren op dinsdag 2 juni 2020 Transgender Infopunt NL, een nieuwe informatielijn voor transgender mensen en hun omgeving. De twee belangenorganisaties bundelen hun expertise op medisch en maatschappelijk gebied. “Een aanwinst voor alle transgender mensen en hun omgeving.”

Waar kun je terecht als je een borstvergroting wilt maar er geen geld voor hebt? Hoe kom je in contact met andere ouders van transgender kinderen? Hoe zorg je als organisatie voor een genderinclusieve werkvloer? Waar begin je als je een ander geslacht in je paspoort wilt? Met alle vragen over transgender kun je vanaf 2 juni terecht bij het Transgender infopunt NL.

Aanwinst

“De behoefte aan informatie is groot”, zegt TNN-voorzitter Brand Berghouwer. “Daarom zijn we hartstikke blij dat we samen met Transvisie mensen nóg sneller kunnen helpen met vragen over hun eigen transitie, die van familieleden, of cliënten en andere trans-gerelateerde vragen.”

Transvisie-voorzitter Lisa van Ginneken is trots dat het nieuwe informatiepunt straks een feit is. “We vullen elkaar als organisaties goed aan. Transvisie heeft kennis van medische zaken, bij TNN kun je weer terecht voor maatschappelijke en juridische vragen. We werken al veel samen, maar met dit nieuwe gezamenlijke informatiepunt is dat voor de informatiezoeker ook duidelijk. Dat is een aanwinst voor alle transgender mensen en hun omgeving.”

Als je belt naar het nieuwe nummer 085 130 3846 krijg je op werkdagen van 13.00-17.00 uur een medewerker van TNN of Transvisie aan de lijn. Deze beantwoordt je vraag óf verbindt je door met iemand die meer kennis over het onderwerp heeft.

“In het verleden verwezen we bij sommige vragen door naar het telefoonnummer van onze collega-organisatie,” licht Van Ginneken toe. “Het grote voordeel van de nieuwe telefoonlijn is dat er één nummer is en dat we je sneller kunnen helpen.”

Laagdrempelig

De huidige nummers van de organisaties blijven bestaan. Maar als je niet zeker weet welke van de twee je het beste kunt bellen, is er nu het algemene nummer van het Transgender infopunt NL.

Het laagdrempelige karakter is belangrijk, vinden Berghouwer en Van Ginneken. “Mensen weten ons altijd goed te vinden. Maar we willen het zo makkelijk mogelijk maken voor mensen om met hun vraag naar ons toe te komen,” aldus de voorzitters.

“Zeker in coronatijd, wanneer je niet zomaar mensen kunt ontmoeten en informatie kunt uitwisselen, willen we dat mensen geen drempel ervaren om met hun vragen naar ons toe te komen,” benadrukken ze. “Iedereen heeft het recht om zichzelf te zijn, en samen kunnen we dat mogelijk maken.”

[Bron/Illustratie: TNN/Tranvisie]